Aan het werk! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ilona V - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ilona V - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: ilonanaarazie

Blijf op de hoogte en volg Ilona

25 Juli 2011 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal!!

Na mijn laatste reisverslag ben ik weer helemaal opgeknapt, erg fijn! Op een verkoudheid en vermoeidheid na, maar ik denk dat dit in Nepal chronisch zal zijn ;)

We hebben alle projecten van VSN bezocht en een keuze maken voor een project was nog best moeilijk. Alle projecten zijn interessant en overal kun je wat betekenen. Ik kon kiezen voor werken in weeshuis, in gehandicapte centrum, op school (met 500! kinderen) of in vrouwencentrum. Sugandha (onze huisvader en vrijwilligers coordinator) vertelde ons nog over een ander weeshuis die we niet hadden bezocht. Dit weeshuis heet Apanga en is bijna een uur lopen van ons huis. Het weeshuis ligt achter een kleine berg. De verhalen van Sugandha brachten mij aan het twijfelen, zijn passie voor dit weeshuis heeft mij doen besluiten dat ik toch daar eerst wat wilde betekenen. Hij was daar bezig met het realiseren van twee nieuwe kamers, een kamer voor de kleintjes en een study room voor de kleintjes. Ik had besloten eerst hier te helpen en daarna in een weeshuis in onze wijk en het vrouwencentrum. Alleen na een paar dagen werken heeft dit weeshuis toch eigenlijk wel mijn hart gestolen.. Wat wij daar aantroffen wat best moeiljk om te zien. De kamers zijn heel klein en totaal niet hygienisch. Met de 'douche en toilet' is het al helemaal niet beter gesteld.. De kinderen lopen in gescheurde kleren, waar je hun billetjes door hun broekjes heen ziet. Vandaag was onze derde werkdag. In drie dagen tijd hebben we het plafond en alle muren geschilderd. Vandaag zijn we bezig geweest met de kozijnen. Als het even mee zit komt morgen de tapijt en de gordijnen man om alles op te meten. We zijn totaal met vijf Nederlandse meiden aan het werk en de vaart zit er goed in. We zijn allemaal enthousiast en willen echt helpen. Je weet waar het voor doet, de blije gezichtjes van de kinderen als ze om drie uur van school komen..
De reisorganisatie Het Andere Reizen zet zich sinds 2010 hard in voor dit weeshuis. Zie de volgende twee links, hier kun je meer lezen over het weeshuis:
http://www.hetanderereizen.nl/donatie/help-ons-helpen-weeshuis-nepal
http://www.hetanderereizen.nl/donatie/2011-weeshuis-nepal

Vandaag gingen we alleen niet echt met een goed gevoel weg van het weeshuis. Wij waren aan het spelen met de kinderen in hun nieuwe kamer en ineens werden alle kinderen geroepen en rende weg. Later kwam een van de kleine meisjes, Soena, huilend terug. Een ander jongetje, Amir, zij dat ze geslagen was. Wij hebben het niet gezien, maar we is waarschijnlijk geslagen omdat ze aan haar huiswerk moest. Want even later gingen wij naar beneden en toen waren alle kinderen bezig met hun huiswerk.. Dit doet je echt wat! Kinderen moeten een kind kunnen zijn, natuurlijk moeten ze leren, maar ze moeten niet gedwongen worden. Dit doet mij denken aan een mooie zin die ik eerder tijdens mijn verblijf rgens langs de kant van de weg had gezien "Children needs no pressure, but environment". En dat is in mijn beleving precies wat die kids nodig hebben, niet alleen druk van school maar een veilige omgeving, waar ze kind kunnen zijn.. Ze hebben het al zo zwaar, ze hebben al geen ouders meer. Ik hoop in de komende weken een kleine bijdrage te kunnen leveren aan een omgeving voor deze kinderen..

Het weeshuis is wel iedere keer een stuk lopen. Sugandha heeft ons wel aangeboden de taxi terug te betalen. Wij willen dit liever niet, dus wij gaan terug lopen. Wij zien liever dat dit geld in het weeshuis wordt gestoken. Zelf ben ik nog aan het kijken wat ik voor de kinderen kan kopen. Waarschijnlijk zal dat iets van speelgoed en aankleding voor aan de muren worden.

Zoals jullie uit de bovenste verhalen kunnen lezen heb ik het nog steeds erg naar mijn zin. Het is fijn om iets voor andere kunnen te betekenen!!

Liefs en xx Ilona

P.S. Ik zal volgende keer wat foto's uploaden!!

  • 25 Juli 2011 - 12:52

    Ilona V:

    Stom, door al mijn enthousiasme over het weeshuis ben ik helemaal vergeten te vertellen dat Tibet door gaat!!!!! Even duimen dat visum door gaat, maar groep is in ieder geval compleet.

    En nog een laatste ding, maar NL nummer doet het hier niet. Ik ben eventueel te bereiken op Nepalese nummer: 9813971022

    Liefs xx Ilona

  • 25 Juli 2011 - 19:00

    Pa En Ma:

    Hoi Ilona
    Wat doe jij een indrukken op !!! Niet allemaal even leuk maar je kan je wel op een goede manier inzetten voor verbetering.
    Wat fijn dat Tibet doorgaat, mooi vooruitzicht , na hard werken.
    Liefs van ons

  • 26 Juli 2011 - 18:11

    Marja:

    Hoi Ilona,
    Dat geeft wel de nodige lichaamsbeweging een uur lopen om thuis te komen, dat is wel wat anders dan even de bus of auto pakken.
    Maar wat een fantastische ervaring moet dat zijn, om bij een gastgezin te verblijven.
    Groetjes en ik kijk uit naar de foto's

  • 26 Juli 2011 - 21:46

    Marthe:

    Wow... Bijzonder om in een land zoveel goeds te doen en daarvoor met blije kindergezichten te worden beloond maar moeilijk om te merken dat ze daar heel anders omgaan met kinderen...
    Mooi dat Tibet doorgaat! Schilderze :p
    x Marthe

  • 31 Juli 2011 - 18:08

    Janna:

    Hallo Ilona,

    Met bewondering en verwondering lees ik je verslagen Fijn dat je het naar je zin hebt en anderen blij kan maken!

    Hartelijke groeten Janna

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal & Tibet

Vrijwilligerswerk in Nepal en reizen naar Tibet..

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2011

Weer 'thuis' in Kathmandu

14 Augustus 2011

Dak van de wereld...

02 Augustus 2011

Wat gaat de tijd snel!!

25 Juli 2011

Aan het werk!

20 Juli 2011

Ziek..
Ilona

Actief sinds 06 Juli 2011
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 10754

Voorgaande reizen:

15 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

Nepal & Tibet

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: